MERCS 22 - "Balls of War"
Datum:                         24-26 maj, 2024.

Plats:                            Hylta, Östra Göinge

Spelavgift:                  795 SEK

Speltid:                        48 h

Fraktioner:                  3

Biljetter:                      240 (80 personer per fraktion.)

HQ & commanders:  Fort och baser med dedikerade commanders in game.


Spelschema:

Torsdag 23e maj         15.00 - 24.00     Incheckning
Fredag   24e maj         07.00 - 10.00     Incheckning
                                       10.05 - 10.30     
Obligatorisk samling för alla.
                                       10.30 - 10.45     Transportera er till ert eget HQ.
                                       10.45 - 11.45      Samling & möte med era commanders.

                                       12.00 = GAME ON!


Lördag 25e maj           Spelet rullar på alla dygnets timmar.

Söndag 26e maj          12.00 = GAME OVER!

                                       13.00 = Food & debrief.


Uppdrag:       

Några uppdrag rullar på spelets alla timmar. Andra uppdrag är tillfälliga.
Vissa uppdrag är mobila, andra stationära.

En stor fördel inför detta Mercs-spel är att träna med MilQuest för att orka med

mer eller allt på en högre nivå.


Fordon:                       

Ej tillåtet. Endast cyklar, sparkcyklar, inlines, skateboard eller liknande.

Om du är osäker så skicka ett mail till info@cannibalhippies.se


Granater:                    

Läs nedan i reglerna.


Thermals/heats:

EJ tillåtet.
Får inte ens vara monterat även om det sägs man kommer att ha det avstängt

eller utan batterier etc.


Laser:

Endast tillåtet om du har ett intyg som anger styrkan.
Ett godkänt intyg är INTE klisterlappen som ibland sitter på utrustningen.
Vi kan mäta din laser på plats i incheckningen, dock i mån av tid.
Om lasern inte är godkänd, så SKA den monteras av från vapnet och läggas undan.


Drönare:

Får endast användas för spaning eller för att filma i spelet.

Får EJ användas som vapenplattform av något som helst slag.


VIKTIGA UPPDATERINGAR!

  • Karta på spelområdet kommer att presenteras i senare skede.
  • Airsoftspecialisten är tillfrågad och kommer högst troligt att infinna sig på plats även detta Mercs!
  • Hotspots & dominationspunkter kommer att vara små fort att inta, anfalla, försvara samt kontrollera.
  • HQ-baserna utgår från att vara 6x6m. Om möjligt, så kommer vi att bygga större baser, utifrån hur många spelare vi får ihop.
    Referens skulle kunna vara fortet från Black Ops XII.


SPELKARTA FÖR MERCS 22.

Logistik & annat bra att veta, osv.

  • Parkering och ytor för tält kommer att finnas tillgängligt, dock ska man inte utgå från att man kan komma med hur stora tält som helst, eller att det ska gå att köra in med en porsche 911 och parkera i skogen.
  • Kraftverk/elgeneratorer får endast nyttjas ifall man har tagit med kabel nog att kunna placera den en bra bit från sitt off camp.
    Detta så att man inte stör andra deltagare. Alternativt får man lösa en "koja" att sätta över generatorn som då kan dämpa ljudet.
  • Vattendunkar finns att tillgå i era HQ-baser.
  • Laddning av batterier kan göras i safezone.
  • Toaletter i form av bajamajor kommer att finnas i era off baser.
  • Ingen incheckning före angiven tid i spelschemat.
    Incheckning är det absolut första du ska göra innan du gör något annat i spelområdet. Incheckning ska även göras personligen.
    Du kan INTE checka in och få andra spelares patchar med dig.
  • Alla spelare får varsin patch som anger vilket lag du tillhör, denna får du behålla efter spelets slut. Denna patch ska sitta synlig på dig.
    Alla spelare får även låna en numrerad patch som du ALLTID ska ha med dig för att kunna identifiera dig.
  • Denna patch behöver inte sitta synligt, men ska alltid vara med dig.
    Borttappad nummerpatch ska ersättas med 180 SEK.

Allmänt

  • Kör försiktigt till, i och från spelområdet. Lämna alltid ett gott intryck hos markägare och boende i eller nära området.
  • Läs på om ALLEMANSRÄTTEN, hur den fungerar samt vad som gäller. 
  • Lämna inga sopor, skräp, fimpar, snus, godispapper eller annat mög i naturen eller på spelområdet.
    Allt ni hade med er till spelet, ska ni ta med hem igen.
  • Vi chronar ej era vapen vid incheckning, detta ansvar bär ni själva. Dock kan överraskningschronografering ske när som helst i spel,
    där vi starkt rekommenderar att ditt vapen följer de regler som gäller.
  • Alla normala uniformer eller beklädnad som kan anses acceptabel är tillåtna. Uppdelningen av lag sker med hjälp av patcharna.
    Ytterligare förklaring om vad som kan anses vara icke godkänd uniformering eller liknande ska inte behövas.


Säkerhet & spel

  • Ropa alltid ut din träff högt och tydligt samt visa dödsduken.
    OM nu någon inte visar en dödsduk trots allt, men uppenbart inte är i spel, så ge fan i att skjuta på denna spelare.
  • Bär alltid dina skyddsglas eller mask inne i spelområdet.
  • Läs alla regler och lär dig dom. Okunskap är inte en ursäkt för lathet eller dumhet.
  • MERCS är ett arrangemang med nolltolerans för alkohol och droger. Påträffas eller misstänks en spelare att vara påverkad kommer vi att plocka denne
    ur spel tills att situationen är utredd.
  • Lös situationer, missuppfattningar, gnäll och frågor direkt på plats. Sitt inte hemma efteråt och lek tangentbordskrigare.
    Kalla på crew om inte annat. Att gå därifrån anger att situationen är löst, inte att "du gick för annars hade du slagit ner NoName".. bla bla.
  • Undvik att använda utskjutna spelare som skydd.


Vapen

  • Inga påhittade hemmabyggen som kan anses farliga eller potentiellt direkt skadliga.
  • Använd rätt modell av magasin för dina vapen. Inga pistoler med pungmag, hagelbössor med hicaps, osv.
  • Inga McGyver-byggen. (En Mp5k med trum-magasin, pods och ett sikte är INTE ett understöd.)
    Crew kommer att röra sig i området och påträffas något frankensteinbygge så skickas man till sin off bas för att byta bössa.
  • Inga binary triggers eller liknande inställningar i mosfets eller annat. Ett tryck på avtryckaren ska skicka en (1) BB endast.
  • Max RoF (rate of fire/eldhastighet) är 5 BB's per sekund.
  • Under nattspel är det endast CQB-klassade vapen som gäller. Samt fortsatt SEMI-eld endast.
    Kulsprutor/understöd får dock fortsätta skjuta bursts som vanligt, så länge de har ändrats ner till CQB-klass.
    Tid för nattspel meddelas på samlingen under fredagen.
  • Endast understöd får lov att använda boxmag, trum-mag, hicaps, etc.

  • Understödsskyttar/kulsprutor:
    Dessa vapen ska väga minimum 5 kg. (Gäller endast på MilSim-spel som Black Ops.)
    Ditt vapen ska ha en erkänd och verklig förlaga.
    Du får med detta vapen skjuta burstar/fullauto upp till max 3 sekunder. Därefter vänta lika länge som du sköt, innan du får skjuta igen.
    Crew som upptäcker spelare som har problem med tidsuppfattning för sitt skjutande skickas till off bas för att byta till annat vapen.
    An karbin med hicap är INTE ett understödsvapen. Sluta trolla.
    Om osäker på ditt vapen, maila oss på info@cannibalhippies.se med bild och få svar direkt.

  • Snipers/prickskyttar:
    Denna kategori är de enda som får använda ghillie dräkter.
    Om osäker på vad du tänkt klä dig i klassas som, skicka en bild till info@cannibalhippies.se för snabb svar.
    Små tillbehör av löv, lite buske i hatten, gräs i västen osv, är inte ghillie-dräkt.
    Detta ska dock vara ganska så självklart för erfarna spelare att förstå.

    Denna kategori är de enda spelare som inte behöver ha sin lagpatch synlig.
    Endast vapensystem med verkliga förlagor. Inga källar och garagebyggen från Panduro+Hobbex+Kjell&Co+Hemköp.
    Som sniper får du endast ha en (1) kula i luften. Nästa skott får endast avfyras när den förra har träffat sitt mål eller landat på marken.
    En karbin, pistol, hagelbössa, dammsugarrör eller golfklubba med kikarsikte, pods och som gör 180 m/s är inte rätt vapen.

  • DMR:
    Ej tillåtet.
    Tyvärr har alldeles för många ofunktionella spelare missbrukat denna vapenkategori vilket skapat för många tråkiga situationer
    och skador, eller enbart tråkigt spel av olika slag, så denna klass finns ej.
    Antingen är du skyttesoldat med karbin, understöd med en kulspruta, eller sniper/prickskytt enligt trimtabellen.


BB's

  • Endast biologiskt nedbrytbara kulor är tillåtna. Färg kvittar.


Nattspel

  • För att skjuta med ditt vapen under nattspelstimmarna ska en fungerande tracer nyttjas.
    I dina magasin ska det finnas minst 50% tracer-kulor.
    Dock får det inte vara som så att du stoppar tracerkulorna i botten på varje magasin, utan det ska vara bra mixat så att iaf varannan eller
    var tredje kula är tracer.
  • Det finns inga regler för vilken färg det ska vara på tracerkulorna.
  • Ficklampor och belysning under mörka speltimmar är tillåtet. Dock ersätter de inte en tracerenhet på vapnet. Se regelkrav ovan.
  • Har du ingen tracer, kan du fortfarande springa runt och ninja i mörkret, och kniva folk. Eller stoppa kottar i deras dumpfickor.
  • Ficklampor och belysning in game ska vara till för att belysa spelytor, söka mål eller slippa trampa på glidminor alternativt rasa ner
    i ett dike. Utrustning eller enheter som tas med till spel endast för att jävlas med, t.ex. floodlights på 10.000 lumen eller klassikern från 2006
    där någon hade byggt en flashbang-granat av positionsljuset från en flygplansvinge (boeing747) är INTE tillåtet.


Fordon

  • Inga fordon i detta spel.
  • Fordon får inte heller placeras i spelområdet som skydd eller liknande.
  • Enda transportsystem som tillåts är cyklar eller liknande som vi listat ovan i reglerna.


Laser

  • Endast IR är tillåtet.
  • Övriga färger kan endast godkännas om du kan uppvisa intyg som anger styrka.
    Vi kan mäta den på plats i incheckningen också.
    Om ej godkänd, SKA den monteras av från vapnet.


Thermals/flirs/heats

  • Ej tillåtet.
    Får ej heller sitta monterat även om det inte ska användas.

    Får inte heller bäras med ut i spelområdet.
    Ska helst inte följa med till spelet över huvud taget.
    Lämna den hemma helt och hållet, helt enkelt.


Granater

  • Endast mekaniska granater utan lösa delar.
  • Inga granater som lämnar rester efter sig, förutom BB's.
  • Inga granater som låter mer än 80 decibel. Om osäker på ljudnivån, lämna den hemma.
  • Inga pyrotekniska granater. Gäller även kallbrinnande.
  • När du kastar en granat, ska du kunna se vart den landar, samt du ska ropa "GRANAT!" före det att den lämnar din hand.
  • En granat måste skjuta ut BB's för att vara giltig.
  • En granats skadeyta är 5 meter från platsen den detonerar. Du är träffad oavsett om du är inom 5 meter.
    Blir du träffad av en BB utanför 5 meter från granaten är du också träffad.
    Om osäker på ifall du är i rätt skydd eller ej, ta träffen.
  • Att fånga/kasta tillbaka granater är högst osäkert men fullt tillåtet. Lycka till.
  • Inga granater eller delar till granaterna får ligga kvar i spelområdet. Leta upp allting, alltid.
  • Mekaniska granater får lov att lobbas upp i tornen på baser och fortifikationer.
    Dock ENDAST in genom den öppning där spelare tar sig in och ut, vilket också är där stegen står.


Drönare

  • Drönare är endast till för att spana eller spela in media.
  • Drönare får ej nyttjas som vapenplattformar på något som helst sätt eller vis.
  • Ingen farlig flygning får förekomma.
  • Skjut inte på drönare.


Medic

  • Om träffad, ropa ut din träff högt och tydligt, samt visa upp din dödsduk även den tydligt.
  • Du har valet att ligga kvar med en bleedtime på max 10 minuter. Går tiden ut och du inte fått någon medic, gå till spawn.
  • Alla spelare kan medica varandra.
  • Du kan endast medica en person åt gången.
  • Att medica någon tar 2 minuter, med dubbel handpåläggning som krav.
  • Tar du bort en eller båda händer under dessa 2 minuter, får spelaren gå till spawn direkt. Du har misslyckats. Kass doktor. Aj aj fy.
  • En spelare som blir träffad under tiden som han/hon blir medicad får gå till spawn direkt.
  • En spelare som blir träffad under tiden som han/hon genomlider sin bleedtime, kan ligga kvar och blöda mera.
  • En spelare som blir knivad under sin bleedtime kan gå till spawn direkt.
  • Bandage knyts på benet eller armen efter att 2 minuter har gått. När bandaget är klart så är spelaren tillbaka i spel igen.
  • INGA tourniqueteer.
  • Bandage tas endast av efter att du spawnat.
  • Träffade spelare kan/får endast förflyttas av andra spelare för säkrare plats att medicas på.
    Du får som träffad spelare INTE gå själv, krypa själv, hjälpa till med benen eller något sådant över huvudtaget.
    Du går direkt till spawn i så fall.
    Inget skutt och hopp med att hålla handen och gå iväg med den som tänker medica dig.

Sköldar

  • Det är endast commanders som får lov att använda sköldar.
  • En commander med sköld har själv koll på hur det hela fungerar med antalet träffar eller funktioner som skölden har.
  • Man får inte plocka upp eller låna sköldar av commanders.
  • En sköld har inga krav på vikt, utseende eller mått.


TILL SLUT FÖR ATT SUMMERA ALLTING!
Detta spel är till för att samla glada airsoftspelare till ett roligt evenemang med en gemensam inställning till att säkerhet och att tillsammans skapa

ett roligt spel med bra träfftagande, glada tillrop med tummen upp, actionfyllda strider och spännande smyguppdrag.

Du är då mer än varmt välkommen på spel och vår fantastiskt roliga gemenskap! :)



Troll, metaspelare, sadister, regelbändare, fuskare & annat småpack kan hålla sig borta, tack.